'Reis ver, kom terug' - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manon Hessels - WaarBenJij.nu 'Reis ver, kom terug' - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manon Hessels - WaarBenJij.nu

'Reis ver, kom terug'

Door: Manon Hessels

Blijf op de hoogte en volg Manon

11 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Ik zit hier nu zo'n anderhalve week in Paramaribo. Ik ben ver van huis, en dat begin ik me nu ook te realiseren. En dat is goed. Naast de prachtige feesten, de cultuur en de mensen, is het ook een leermoment voor mijzelf. Ik wil niet alleen maar schrijven wat ik meemaak, maar ook wat ik voel. Want ik merk nu al dat ik ontzettend veel ga leren nu ik aan de andere kant van de wereld zit.

Ik ben hier echt alleen. Nja, niet helemaal alleen natuurlijk, ik heb een prachtige groep mensen om mij heen die allemaal even lief zijn en waar ik het goed mee kan vinden. Maar toch trek ik me hier terug en ben ik meer alleen dan in Nederland. Ik ben even uit de sleur van alle hectiek die ik in Nederland zelf veroorzaak. Ik doe een stapje terug.

En dat is precies wat ik nodig heb. In Nederland hield ik mijzelf de gedachte voor dat ik bang was om alleen te zijn. Bang dat ik mijzelf zou tegenkomen en daar was ik constant voor aan het wegrennen. Ik was druk, erg druk. Maar dat hoeft niet. Ik ben tevreden met mijzelf dus waarom zou ik niet alleen met mijzelf kunnen zijn? Ik vind het heerlijk zelfs, merk ik nu ik hier veel alleen op pad ben.

Ik ben er natuurlijk nog maar anderhalve week, maar dat kan al ontzettend veel losmaken. Zoveel indrukken en zoveel ervaringen maken dat je over dingen gaat nadenken. Dingen die in Nederland normaal waren, zijn hier helemaal anders. Je leert weer ontdekken wie jij bent en hoe je met verschillende situaties omgaat. En opeens vallen er puzzelstukjes op z'n plaats. Ook de relaxte cultuur maakt dat ik het allemaal wat rustiger aandoe, wat ik eigenlijk wel heel erg waardeer.

Spinvis zong ooit in een van zijn nummers 'reis ver, kom terug' en opeens begrijp ik dat hij met 'kom terug' niet alleen de thuiskomst bedoelt. Je komt ook terug bij jezelf. En dat is even wennen.

  • 11 Maart 2015 - 18:17

    Mama:

    Ik wens je een prachtig avontuur en een leerzame ontdekkingsreis. En als je me nodig hebt.... ik ben er voor je. XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Hallo lieve lezers van mijn waarbenjij.nu, Ik zal me even voorstellen. Ik ben een studente journalistiek, woon in Zwolle en houd me in mijn vrije tijd bezig met de wonderenwereld van koffie, a.k.a. ik ben Barista. Mijn droom is om de wereld te ontdekken en vele culturen te kunnen ontdekken. Vandaar dat ik een waarbenjij.nu heb gestart. Verder ben ik verslaafd aan koffie, houd ik niet van witlof, ben gek op 's nachts wandelen in de stad, andere mensen bewonderen en verhalen uitwisselen. Het gaat jullie goed, xx

Actief sinds 06 Okt. 2014
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 3446

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 28 Mei 2015

Suriname, een hele nieuwe wereld

Landen bezocht: