Whaaa, het komt steeds dichterbij! - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Manon Hessels - WaarBenJij.nu Whaaa, het komt steeds dichterbij! - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Manon Hessels - WaarBenJij.nu

Whaaa, het komt steeds dichterbij!

Door: Manon Hessels

Blijf op de hoogte en volg Manon

06 Oktober 2014 | Nederland, Zwolle

Ja, ik ga naar Suriname. Jongens, horen jullie dat, ik ga naar Suriname.
Het begint steeds meer door te dringen dat ik vier maanden in een hele andere cultuur zit. Dat mijn ouders niet een uurtje met de trein en bus van me vandaan zijn. Dat mijn vriend niet 400 meter naast me woont. Dat mijn vrienden ook niet zo even om de hoek wonen. Ik begin het steeds spannender te vinden, maar oh, wat heb ik er zin in!

Voordat ik vertrek moet er alleen zoveel geregeld worden. Wat leven wij een een bureaucratische wereld, holymoly. Omdat ik langer dan 90 dagen in Suriname verblijf, moet ik een Machtiging Kort Verblijf aanvragen also known as een visum. Maar wat moeten ze daarvoor veel over me weten! Ze willen mijn geboorte-akte, maar waarom? Om te controleren of ik daadwerkelijk geboren ben? Ook willen ze mijn Verklaring Omtrent Gedrag, om te kijken of geen crimineel ben (Ik?! Crimineel?!). Uiteindelijk moet ik achttien (!) bijlages bijleveren voor mijn visum aanvraag.

Bij de eerste bijeenkomst voor Suriname werd ik al gewaarschuwd "dat ik van alle formulieren, een driedubbele kopie moet maken, want het komt nog wel eens voor dat ze in Suriname je formulier kwijt raken". Wait, what?! Al die moeite en energie die ik er insteek om een visum te krijgen, kunnen ze zomaar kwijtraken? Mijn verblijf in Suriname hangt er vanaf!

Deze houding is nog wel een puntje van aandacht waar ik tegenaan ga lopen, denk ik. De Surinaamse mentaliteit is wel een beetje (boel) anders dan die van mij. Waar ik extreem geordend en gestructureerd ben, valt dat in Suriname nog wel eens tegen. Mensen hebben daar veel meer het-komt-wel-goed-mentaliteit. Ik denk dat ik daar nog wel eens heel veel van leren kan.

Al met al, wordt dit een hele uitdaging en ervaring. I'll keep you posted, guys :)


  • 27 Februari 2015 - 15:58

    Elvia Hessels:

    Hoi Manon,
    Wij vinden het heel fijn voor jouw dat het eindelijk zo ver is.
    Houw je goed en zet hem op.Je kan het.
    Fijne reis en het gaat je goed met je stage.
    Liefs Elvia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Hallo lieve lezers van mijn waarbenjij.nu, Ik zal me even voorstellen. Ik ben een studente journalistiek, woon in Zwolle en houd me in mijn vrije tijd bezig met de wonderenwereld van koffie, a.k.a. ik ben Barista. Mijn droom is om de wereld te ontdekken en vele culturen te kunnen ontdekken. Vandaar dat ik een waarbenjij.nu heb gestart. Verder ben ik verslaafd aan koffie, houd ik niet van witlof, ben gek op 's nachts wandelen in de stad, andere mensen bewonderen en verhalen uitwisselen. Het gaat jullie goed, xx

Actief sinds 06 Okt. 2014
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 3452

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 28 Mei 2015

Suriname, een hele nieuwe wereld

Landen bezocht: